Kategorier
agil organisation Innovationer Portföljledning produktledning

Vad det är som gör Tesla så framgångsrikt?

Vi har nu nått den punkt när elbilar gått från en nisch produkt till något som nästan alla vill ha. Andelen elbilar av den totala försäljningen är nu 8 % och andelen fördubblas med jämna mellanrum. Nästa dubbling blir 16 % om ett eller två år, därefter följer 32 % något år senare.

Problemet som tillverkarna nu står inför är att tillverka tillräckligt många bilar för att möta efterfrågan. Under de närmaste åren kommer framtidens marknad att etablera sig, några företag kommer att bli de som dominerar medan andra får nöja sig med resterna eller tvingas i konkurs. Tesla ser idag ut som en given vinnare.

Frågan många ställer sig är, vad är det som gör Tesla så framgångsrikt?

I en nyligen publicerad video från den kända ingenjörsbyrån Munro & Associates diskuterar Sandy Munro och Cory Steuben vad de lärt från Teslas nya fabrik i Berlin (Tesla bygger en ännu större fabrik samtidigt i Austin, Texas). Cory Steuben sammanfattar varför andra tillverkare har så svårt att hålla samma tempo som Tesla med följande resonemang:

The biggest thing I see is many of these OEMs that are trying to play catch-up; they’re only focused on the macro level decisions – their cells, their motors. But it’s all the micro level decisions, yeah like packaging and integration that really puts Tesla ahead.

Detta är också vad vi kan se många företag idag ha problem med. De flesta är duktiga på strategiskt arbete på en makro nivå. Men när det kommer ner till att brodera ut strategin till något som ger stöd till det operativa utvecklingsarbetet så saknas detta arbete ibland helt eller är otillräckligt.

Parmatur Puls är vår modell som skapar en struktur för ett beslutsflöde som håller samman strategiskt arbete på (makro) ledningsnivå, med det arbete som är rum i utvecklingsprojekten genom ett strategiskt arbete på mikronivån. Vi kalla detta strategiska designarbete för produktledning. Med Puls skapar vi en agil organisation som undviker silotänkande, etablerar en effektiv beslutsprocess och maximerar genomflödet av nya innovativa produkter.

Vi har skrivit om detta i våra böcker och detta är vad vi hjälper företag med genom våra utbildningar. Kontakta oss idag för att bli framtidens vinnare.

Av Jan-Erik Sebestyén

Innovation enthusiast and management consultant in agile organization and strategic work.

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s