Toyotas obeya, ett hemligt rum

Toyotas obeya är ett nytt sätt att organisera en verksamhet på. Man utgår från hur människor interagerar och bygger ett rum som stödjer arbetet.

Idag publicerar Ny Teknik en artikel om Toyotas Obeya. Här finns en del intressanta saker omnämnda. För det första är rummet 7000 m2 stort och här arbetar utvecklare från konstruktion, produktion och marknad. Mitt i rummet sitter cheferna så att de kan fatta beslut snabbt tillsammans, just-in-time. Och det finns flera platser för kreativa möten.


För dem som använder Pulsguiden eller Pulsmodellen är flera saker bekanta, även om det finns skillnader. Den största skillnaden är att inget företag har gått så långt som i Toyotas obeya och byggt om hela kontoret för att optimera verksamheten. Istället har man gjort det bästa av de utrymmen som finns tillgängliga.

Men det finns också flera likheter. För det första finns alltid ett Pulsrum där alla kan mötas och fatta beslut motsvarande de möten som nämns i artikeln. Cheferna på mellannivå (i Pulsguiden de röda grupperna) möts dagligen vilket gör det möjligt att få snabba konsensusbeslut om teknikval och projektmål.

För det andra så får vi ofta till åtminstone ett ”workshopsrum” för kreativa möten. Ett workshopsrum saknar, precis som Pulsrummet bord och stolar, och har istället skrivtavlor och annan utrustning som underlättar teamarbete. Som jag tolkar artikeln verkar Toyota helt gått ifrån traditionella mötesrum. Det är något jag uppskattar. Traditionella möten sittande runt ett bord är slöseri med tid och pengar (se boken Agil Projektledning med Puls).

För tredje så arbetar vi tvärfunktionellt såväl i projekt som på beslutsnivå. Det är helt avgörande för effektiviteten att de beslut som cheferna tar är samstämmiga. Beslut i Pulsrummet underlättar detta eftersom all information är visuell och transparent. Det går inte (medvetet eller omedvetet) att ha en egen agenda.

Det som inte framgår är om de i Toyotas obeya lyckats få till visuell styrning i sitt FoU arbete. För mig är visuell styrning som möjliggör självorganisering själva fundamentet i Pulsguiden.

Relaterade inlägg

Konsten att förstå kundbehov har ingen dold hemlig... Missar ni också möjligheter till dialog med era kunder? Kanske ni rent av undviker dem? Det går att ändra. Kanske håller era konkurrenter på med det j...
Vad är lean? Vad är lean? Jag ska här ge ett svar på frågan vad som menas med lean. Jag utgår från upphovsmannens, Taiichi Ohnos, egna beskrivning. Pull och push H...
Lean i praktiken för projekt Lean i praktiken innebär självorganisering med visuell styrning och jidoka. När man blir mer organiserad stiger sannolikheten för värdeskapande arbete...

Kommentera